Skip Navigation Links
الرئيسية
مسابقات
أخبار وتقاريرExpand أخبار وتقارير
آراء و أبحاثExpand آراء و أبحاث
صور وأفلامExpand صور وأفلام
القاموسExpand القاموس
بروفايل
مدونة نريد
مبوبة
مؤتمرات وندواتExpand مؤتمرات وندوات
Shadow Shadow
التحالفات السياسية

ما هي التحالفات السياسية؟

بنسمع كتير عن التحالفات السياسية والحكومات الائتلافية ... يعني إيه تحالف سياسي ... وإيه الفرق بين التحالف والائتلاف؟

التحالف السياسي هو اتفاق بين كيانين سياسيين أو أكثر – أحزاب مثلاً أو حركات سياسية ... تتعاون فيما بينها للحصول على تأثير سياسي أعظم ... أو زيادة فعالية الأحزاب والحركات المشاركة عن طريق الاستفادة من وجود تكامل بين قدرات الأحزاب وإمكانياتها بما يعظم من التأثير السياسي للتحالف ككل ...

يعني مثلاً ... قد يكون أحد الأحزاب له قاعدة قوية في بعض المدن، والآخر له مؤيدين كثيرين في القرى أو في الاتحادات العمالية، وحزب آخر لديه نجوم مشهورين يظهرون في الإعلام ولديهم احترام واسع، وحزب رابع يتمتع بتأييد مجموعة من رجال الأعمال المحترمين وبالتالي لديه تمويل جيد وتأييد وسط مجتمع الأعمال ... وهكذا

وأحياناً تتكون تحالفات بين مجموعة من الأحزاب الصغيرة أو اللي إمكانياتها بسيطة، للوقوف أمام خصم قوي وإمكانياته ضخمة، وبالتالي لو كل حزب صغير نزل الانتخابات منفرداً، ممكن إنه ما يقدرش يحصل على الحد الأدنى من الأصوات اللي تتيح له المشاركة في البرلمان ... أو علشان موقف سياسي معين، زي الضرائب أو حماية البيئة أو كتابة الدستور، ... الأحزاب الصغيرة منفردة سيضيع صوتها وتأثيرها أمام الخصم القوي ... لكن مع بعضها ممكن تأثر في العملية السياسية بفاعلية أكبر فتحقق نتائج أفضل.

أنواع التحالفات

والتحالفات أنواع:

 هناك تحالفات انتخابية تنشأ بهدف خوض مجموعة من الأحزاب الانتخابات على نفس القوائم – وهنا يكون الهدف قياك تحالف كبير يستطيع أن يدير حملة قوية ويحصل على أصوات وثقة الناخبين بصورة أكبر – من خلال الاستفادة من مؤيدي مختلف الأحزاب المنضمة – لكن أيضاً عبر حملة قوية ملهمة تجعل ناخبين آخرين يعطون أصواتهم لهذا التحالف ... مثلاً في ليبيا في أول انتخابات بعد الثورة ... تحالف القوى الوطنية بقيادة محمود جبريل شارك فيه أكثر من مائة حركة وحزب وتيار وحقق نتايج ممتازة بفضل تعاون أعضائه والتزامهم بالتحالف.

 وهناك ائتلافات برلمانية تنشأ بعد الانتخابات التشريعية، اللي خاضها كل حزب منفرداً – ولم يحصل أي حزب على عدد من المقاعد في البرلمان تعطيه أغلبية واضحة، وبالتالي تضطر مجموعة من الأحزاب للتعاون لتشكيل حكومة ائتلافية، اعتماداً على تجميع المقاعد التي حصل عليها كل حزب للوصول لأغلبية ائتلافية تستطيع أن تحكم وتمرر السياسات والقوانين المتفق عليها في اتفاق الائتلاف – زي مثلاً حزب المحافظين في بريطانيا اللي ائتلف مع الأحرار الديمقراطيين للحصول معا على أغلبية برلمانية تؤهل الائتلاف للحكم – والائتلاف ده مؤقت – يعني ممكن يتكون إتئلاف تاني غيره بعد الانتخابات التالية ...

 وهناك تحالفات طويلة المدى – يعني مش بس وقت الانتخابات أو بهدف تشكيل حكومة – وعادة دي بتكون تحالفات بين أحزاب متقاربة أيديولوجياً ... زي تحالف المحافظين في ألمانيا سي إس يو، و .. سي دي يو CSU  و CDU – أو مثلاً تحالف بين عدة أحزاب في دول عربية مختلفة – زي التحالف العربي للحرية والديمقراطية – هدفهم إقامة سوق عربية مشتركة وبرلمان عربي وعايزين إن أحزابهم تعمل معاً لتحقيق هذا الهدف ...  أو بين أحزاب في دول أوروبية – زي تحالف الليبراليين والديمقراطيين في أوروبا (ألدي) ALDE ... اللي بيتعاونوا بالفعل في البرلمان الأوروبي.

سر نجاح وترابط التحالفات

إيه القوة اللي بتربط بين الأحزاب المتحالفة أو أعضاء الائتلاف؟
 
الصمغ اللي بيربط بين أعضاء التحالف هو حصول كل عضو على فايدة أو منفعة أو نتيجة – ما كانش يقدر لوحده يحصل عليها ... المنفعة دي أو الأمل في تحقيق الفايدة ... هو اللي بيجمع الأحزاب مع بعضها ... يعني لو في التفاوض أو أثناء العمل المشترك - ضغطنا على أحد الأحزاب لحد ما أخدنا منه معظم الحاجات اللي كان مهم عنده إنه يحققها – أكيد حيمشي ويسيب التحالف – ولو اتكرر ده – يفشل التحالف ويتفكك.

كمان لازم نسأل نفسنا ... إيه الحاجة أو الميزة اللي بيضيفها كل عضو للتحالف – يعني لو أحد الأعضاء مش حيضيف للتحالف سياسيا أو انتخابيا أو مادياً ... وحيخصم من رصيده أو من نصيب باقي الأعضاء ... لازم نسأل نفسنا ... حنتحالف معاه ليه؟

يعني ضروري كل عضو يضيف حاجة ... ولازم كمان نحقق الحد الأدنى على الأقل من مطالب أو طموحات كل عضو في التحالف.

قواعد بناء تحالف قوي

ازاى نبنى تحالف قوي وناجح:

 اول حاجة لازم ناخد بالنا ان صفات الشريك في التحالف الايجابية بتنتقل بالتحالف لباقي التحالف ، وكذلك السلبية ؛ كمان لازم ناخد بالنا إذا ما كانت أهداف الحزبين متضادة تماماً فمفيش فايدة من محاولة بناء تحالف، فكل مكانت الأهداف والأيدولوجيا متقاربة كل مكانت فرص النجاح أعلى. زى في هولندا على سبيل المثال : التحالف بين الحزب الديمقراطي الإجتماعي والديمقراطي المسيحي أمر معتاد. وذلك لإن كلا الحزبين يدعم مجتمع مدني قوي.
 
 كمان لازم نعمل على توسيع المساحة المشتركة و خلق تقارب بين القواعد الحزبية وتهيئة المؤيدين قبل الانتخابات بفترة كافية.

 تحالفات كثيرة تنشأ نتجية اتفاقات بين القيادات على المستوى المركزي، ثم تفشل لعدم بذل مجهود من هذه القيادات والحزب ككل في الوصول لاتفاقات بين القيادات المحلية – مثلاً حول المرشحين في كل دائرة – أو ترتيب القوائم ونصيب كل حزب في القائمة – فنجد بعض المستبعدين من هذا الحزب أو ذاك يعملون على إفساد التحالف وفكه إذا لم يرضوا عن الاتفاق على القوائم ...

 كمان لازم نحرص على تحقيق الحد الأدنى على الأقل من مطالب كل حزب وإلا سينهار التحالف تدريجياً عندما يكتشف كل عضو أنه لا يحصل على ما يريد!

 لازم يكون فيه هدف مشترك ... أو حتى وجود خصم قوي مشترك - من الأفضل أننا نبني تحالفات لتحقيق هدف قومي مشترك واضح (مثل تعافي الإقتصاد من أزمة) – عن إننا نبني تحالف مالوش هدف غير إنه ضد حد تاني.

 زعماء الأحزاب المتفاوضة مش لازم يبقوا بالضرورة أصدقاء ولكن يجب عليهم احترام بعضهم ، ولازم يحطوا المشاكل والهجوم المتبادل اللي حصلت ما بينهم مثلاً في الحملات الانتخابية السابقة.

 لازم تكون كل الأحزاب عندها استعداد لتقديم تنازلات مقابل الحصول على بعض الأهداف ... المشاركون في المفاوضات لازم يكونوا مستعدين لحلول وسط وإلا مفيش معنى للتفاوض من الأصل ... لكن مهم جداً إن الحزب ما يتنازلش عن المبادئ أو السياسات الأساسية اللي بتحدد شخصيته في عيون مؤيديه – مثلاً لو حزب برنامجه الأساسي هو تحقيق العدالة الاجتماعية ووعد مؤيديه من العمال والموظفين بوضع حد أدنى للأجور ... التنازل عن ده بهدف التوافق مع أعضاء التحالف - حيخليه يفقد القاعدة الأساسية بتاعته ... وساعتها ممكن ينتهي كحزب.

 كتر الكلام غير المحسوب للصحافة قبل إتمام إتفاق التحالف - ممكن يعمل مشاكل ... مثلاً حزب عايز يطمن مؤيديه ويثبت إنه قدر يحقق مكاسب مهمة في التفاوض ... ممكن ده يزعل مؤيدي حزب تاني ويضغطوا على حزبهم علشان يخرج من التحالف.

 أحرص على منع خروج أى جزء من المعلومات للصحافة بدون إذن واضح من الحزبين ...

ملخص

وفي النهاية ...

لا تفكر فقط في التنازلات التي قدمتها لنجاح التحالف ... لكن تذكر الفائدة التي ستعود على البلاد وعلى الحزب إذا نجح التحالف – وضع نفسك أيضاً مكان الآخرين وفكر فيما قدموه ... والأشياء التي عليهم أن يفعلوها بإقناع مؤيديهم بالدخول والاستمرار في التحالف.

وده جدول فيه بعض النصايح عن الحاجات الإيجابية اللي نحرص عليها ... والحاجات السلبية اللي لازم نتجنبها – لنجاح التحالفات السياسية ...

نتمنى لك التوفيق في بناء تحالف قوي وناجح ...
نريد تدريب سياسى
كيف تحول المشاهد إلى شريك في المشروع السياسي للحزب
كيف نصيغ بيانات صحفية ناجحة
التحالفات السياسية
تنمية الموارد المالية
الإعلام والتواصل السياسي
المعهد الديمقراطى المصرى
المقدمة والفصل الأول - الاستراتيجية
الفصل الثاني - البحث
الفصل الثالث - الإتصالات والإعلام
دليل تدريبي للأحزاب السياسية
كتيب عن دور المال في السياسة: دليل الي زيادة الشفافية في الأنظمة الديموقراطية الناشئة
الحكومة الشفافة : تيسير وصول العموم الي معلومات الحكومة

عن نريد   -   اتصل بنا   -   الآراء والمقالات والمواد المنشورة لا تعبر عن رأي الموقع ولكنها تخص المشاركين Website By : Horizon Interactive Studios